0
נגישות

מיומנויות קריאה וכתיבה

במאמר זה אנסה כמיטב יכולתי לענות על השאלה "מדוע ללמוד ספרות?" ליתר דיוק, אילו סיבות יש לאנשים שכרגע אינם קוראים להנאתם – וכתוצאה מכך הינם בעלי מיומנויות קריאה וכתיבה גרועות – לבלות את זמנם בקריאת שירה, פרוזה, ספרי עיון, מחזות, רומנים וכיוצא בזה? מדוע שהם לא פשוט ימשיכו בלימודים הבסיסיים ובפיתוח מיומנות הקריאה והכתיבה הנחוצות להמשך לימודים ולא יותר מכך? האם חשוב יותר לקרוא את היצירות של סלינג'ר, וויילד, צ'כוב ושייקספיר מאשר את עיתון הספורט היומי, המגזין החודשי לנשים או לגברים או אפילו סתם ספר קומיקס מהנה?

על פניו נראה ששאלה זו מיותרת, במיוחד עבור כל מי שטורח לקרוא את המאמר הזה ברגעים אלה ממש. זאת אומרת, עצם העובדה שיש אנשים שמשקיעים מהזמן והאנרגיה האישיים שלהם – אותם הם בקלות יכולים להקדיש לדברים אחרים בחייהם – על קריאת מאמר זה, או טקסטים מסוגים אחרים, מצביעה על החשיבות של ענף הספרות, אשר לעתים כה קרובות זוכה להתעלמות מצד חלקים נרחבים באוכלוסיה.

ייתכן שאנשים שמנותקים מהמציאות היומיומית של החיים בעולם המודרני שלנו אינם מודעים לכך – חלקם הודות להרגלי הקריאה המפותחים יתר על המידה שלהם – אבל אנשים רבים פשוט לא כוללים קריאה (שלא לדבר על כתיבה) כחלק משגרת היום הרגילה שלהם והם אינם חושבים כי בפעילות הקריאה טמון ערך כלשהו אשר שווה את הזמן היקר שלהם. אפשר למצוא אנשים כאלה בכל תחומי החיים: מדענים אשר מתבצרים בספרות המקצועית של התחום הצר בו הם מתמחים, מסרבים להכיר תחומים נוספים אשר אינם נוגעים בצורה ישירה במדע שבו הם בחרו לעסוק; אנשי עסקיים "מעשיים" אשר כל המרץ והזמן שלהם מוקדשים לצבירת הון נוסף עבור עצמם והמדינה שלהם; וכמובן שגם ילדים ובני נוער בגיל ההתבגרות אשר שפשוט לא הורגלו על ידי הוריהם להוקיר את המתנות הנפלאות אשר ניתן למצוא ביצירות הספרותיות. לעתים קרובות אנשים אלה רואים בספרות כמותרות ותו לא, כעיסוק אשר שמור לאנשים מיוחדים ולא לאנשים "רגילים".

כל חובב ספרות מכיר בעובדה כי כתיבה היא משלח יד אשר מניב פירות רבים, הן עבור האדם אשר כתב את היצירה והן עבור האנשים שקראו אותה. ובעקבות זאת, מפני שליצירות ספרותיות יש חשיבות כה רבה עבור כל כך הרבה אנשים, אין ספק כי לאחר שהיצירה הספרותית יצאה לאוויר העולם יש חשיבות רבה לא לפחות לחקירתה ולמידתה לעומק.

היכולת ליהנות מיצירות ספרותיות – ולהעריך אותן בצורה עמוקה ויסודית – מאפשרת לאנשים לקחת יכולת זו ולפתח אותה לכדי עניין נלהב בספרים וקריאה באופן כללי, אשר תלווה אותם לאורך כל המשך החיים שלהם – זמן רב לאחר שהם יסיימו את הלימודים האקדמיים שלהם באוניברסיטה. הניסיון שהם ירכשו במשך שנות הלימודים שלהם והיצירות השונות שהם ילמדו לנתח בצורה מעמיקה ויסודית יעזרו להם לפתח את הביטחון העצמי הדרוש על מנת להתמודד עם מגוון רחב של יצירות ספרותיות מסוגים שונים וסגנונות כתיבה מעניינים ומשונים שהם לא חוו מעולם קודם לכן.

לימודי ספרות באוניברסיטה או במכללה אינם מוגבלים ללימוד של יצירות ספרותיות בשפה העברית בלבד, מה שמאפשר לסטודנטים להכיר יצירות ספרותיות מרחבי העולם ועל ידי כך להיחשף לתרבויות ולעולמות שייתכן שהם לא היו זוכים להכיר בדרך אחרת. כמובן שהדבר דורש השקעה רבה יותר של אנרגיה, אולם אין ספק כי זו חלופה מכובדת ויעילה יותר לתרבות השום כלום אשר נפוצה היום בקרב חלקים גדולים יותר ויותר מהאוכלוסייה, אשר מעדיפים ללמוד על תרבויות אחרות בצורה שטחית דרך תוכניות של חצי שעה אשר מוקרנות על מסך הטלוויזיה בסלון הפרטי שלהם.

בנוסף על כל היבטי האסתטיקה והמשמעות של היצירות הספרותיות שהסטודנטים לומדים במהלך לימודי ספרות, הם זוכים גם להעשיר את אוצר המילים שלהם בדרכים אשר אינן נגישות לכל מי שאינו לומד ספרות, שכן בעת הלימודים שלהם הם נחשפים לסגנונות כתיבה מיוחדים מתרבויות שונות. בנוסף על כך, הבקיאות שהם ירכשו לגבי מקצב, חריזה ואלמנטים נוספים של כתיבה – הן בתחום הפרוזה והן בתחום השירה – תאפשר להם לשפר במידה ניכרת את כישורי הכתיבה שלהם במקצועות הלימוד האחרים שהם בחרו, להתנסח בצורה חדה ומעניינת יותר ולפתח רעיונות מקוריים. מלבד זאת, לימודי ספרות מספקים לסטודנטים את ההזדמנות לחשוב מתוך נקודת מבט יצירתית אשר מאפשרת להם לגשת אל הלימודים שלהם – ואל החיים שלהם באופן כללי – בדרכים חדשניות ומקוריות.

לימודי ספרות עשויים להוות שלב מכריע ביותר בתהליך הפיתוח של כישורי חשיבה ביקורתית. בעולם שבו המידע זמין יותר לעומת כל תקופה קודמת בהיסטוריה, חשוב יותר מתמיד לפתח את המיומנות לחשוב בצורה ביקורתית ולהקדיש את תשומת הלב הנאותה לפרטים הקטנים. את הכישורים והמיומנויות האלה ניתן ליישם גם בתחומי לימוד אחרים וכמובן שגם בחיים האישיים. בנוסף על כך, קריאת יצירות ספרותיות מסוגים שונים יכולה להוות כלי מצוין להבנת נקודות מבט שונות מנקודות המבט השליטות או המקובלות. למשל, באמצעות קריאת ספר אשר נכתב על ידי בן מיעוטים, סטודנטים זוכים להזדמנות להבין בצורה מעמיקה יותר את התרבות, השפה והמנהגים של אותו מיעוט, אשר בדרך כלל אינו זוכה לייצוג בתקשורת ההמונים הממסדית, ואם הוא כן זוכה לייצוג, בדרך כלל מדובר בייצוג לא מחמיא (בלשון המעטה). הכרת תרבויות זרות באמצעות קריאת יצירות אשר נכתבו על ידי בני אותה תרבות היא דרך הרבה יותר טובה להבנת נקודת המבט של בני מיעוטים, לעומת השיטה הרגילה לפיה התפקיד של המורה הוא להאביס את הסטודנטים בעובדות, כאשר ברוב המקרים למורה עצמו אין שום ניסיון במציאות עם אותם בני מיעוטים.

אבל ייתכן שהסיבה הטובה ביותר לבחור במסלול של לימודי ספרות קשורה בכלל להנאה אישית ולתחושה של סיפוק. קריאת יצירות ספרותיות קלאסיות – יצירות אשר ממש עמדו במבחן הזמן – מאפשרות לסטודנטים להפיק הנאה מאותה היצירה אשר הסבה הנאה לאינספור אנשים בדיוק כמוהם. ובנוסף על כך, כמובן שאחת התקוות מאחורי בחירה בלימודי ספרות היא פשוט לפתח אהבה עמוקה יותר ליצירות ספרותיות מסוגים שונים, אהבה אשר הולכת ונעשית משובחת יותר ומהנה יותר ככל שהשנים עוברות.